torsdag 4 augusti 2016

Fortsatt minskning i sociala media.

Jag fortsätter att försöka ta det lugnt med sociala media som facebook och twitter efter att ha haft det tungt ett bra tag. Så jag är frånvarande med mening. Jag önskar jag kunde skriva mer om det, men jag tror inte att det hjälper. Känner man mig privat får man gärna vara mycket snäll mot mig.

Jag kan istället ge tips om två gamla blogginlägg man kan läsa så länge:


Ordförslag: Kvinnofierad/Kvinnifierad om att det behövs ord för alla dem som feminism försöker hjälpa och de som drabbas av kvinnohat av omgivningen. Inte bara de som självidentifierar som kvinnor drabbas av kvinnohat utan det är alla de som omgivningen ser som kvinnor även om de har fel.

Preutopisk feminism om feminism som inte försöker låtsas som att den utopiska feministiska världen redan är här utan är villig att använda sig av de verktyg och metoder som finns tillgängliga idag. Tex använda det existerande föräldraförsäkringsystemet för att stötta en kvinnlig förälder på det sätt hon behöver istället för att på princip använda det på ett sätt som går i linje med ens ideal men knäcker en mentalt och/eller fysiskt.
Eller som har ett ideal (utopi) om att ingen ska behöva raka benen, men gör det ändå för man orkar inte lägga en del av sin dagliga energi att oroa sig för andras reaktion på benen.

Jag har även funderat på att den preutopiska feministen är lite mer förlåtande även mot andra som böjer sig för rådande ideal, normer och helt enkelt försöker överleva i patriarkatet för att orka ta sig an större gemensamma frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar