onsdag 28 maj 2014

West Pride onsdag

Jag besökte west pride idag. Jag skulle gå på "Göteborgs Stad – en arbetsplats för alla?" som skulle ha startat 15, men då den var flyttad till 16, samt en annan lokal hann jag även gå på "En konstig utställning - vernissage" och därmed också vara med och delta i ett konstverk av Mary Coble. Det en skulle göra var då att med textilfärg tryck sin knutna näve mot en stor flagga. De knutna nävarna symboliserar kamp och det fanns många olika färger tillgängliga. Jag blev nyfiken och läste på lite mer om konstnären.



Sen var då programpunkten, i stora tältet nere i Pride Park, en förvisso tillgänglig lokal, men alla bänkar var långt från scenen och staden och trafiken bullrade runt omkring. Jag hade föredragit om vi hade varit i den ursprungliga lokalen. Bakgrunden är en ny rapport ska sammanställas och publiceras i augusti om hur hbtq-personer har det som anställda i Göteborgs Stad. Några bra sakers som sades under programpunkten från fackligt håll var både att "kampen för hbtq-rättigheter är också en facklig kamp" vilket jag tycker är helt sant ur ett arbetstagar och arbetsgivar-perspektiv. Samt även att "när det har blivit ett diskrimineringsärende är det för sent". Jag tyckte om att panelen också var medvetna om att när man intervjuar folk på arbetsplatser och råkar intervjua de som inte tillhör en viss grupp kommer man få höra att det "nog inte förekommer någon diskriminering, vi har inte märkt något". Det nämndes även att även om det går framåt med attityderna mot homosexuella medarbetare så släpar det efter betänkligt när det gäller alla sorters trans-identiteter. Samt även att det finns en kultur av tystnad, man kanske inte uttalar sig kränkande mot sin homosexuella kollega, men man frågar henne inte heller hur helgen varit eller hur hennes barn mår.

Det har också föreslagits att man ska skriva ett kollektivavtal som i sig kräver "ett aktivt arbete mot diskriminering"

vilka fester är inte tillgängliga?
pins!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar