måndag 2 december 2013

Vad ska du lajva 2014?

Min kalender är än så länge tom, efter det senaste lajvet jag var på i mitten på november. Framöver är mycket lite spikat.

Lajvkonventet Prolog är i Västerås 28 februari till 2:e mars. Den brukar kosta runt 600 kr och hålls på Culturen i Västerås. Vegetarisk mat och plats i sovsal ingår. Själv kommer jag antagligen lägga ut pengar på att bo på hotell vilket jag gjort tidigare år. Det är skönt att sova i ett tyst rum och inte behöva lyssna på folk som snarkar.
http://lajvkonvent.se/

Det internationella konferensen Knutpunkt kommer att hållas 3-6 april. 2014 kommer en normal biljett med plats i stuga kommer gå loss på ca 2000 kr. Det arrangeras på Gullbrannagården, söder om Halmstad. Konferensen flyttar år till år.
http://knutpunkt.org/

Barbaricum
11-13 April 2014 är det i Stockholmstrakten ett lajv som utspelar sig på 300-talet. Dock har arrangörerna tänkt igenom könsrollerna och det är tänkt att andra faktorer än kön ska bestämma hur stort handlingsutrymme ens roll har. Hittils har jag bara läst igenom halva hemsidan, men jag skulle vilja veta mer om manliga spelare i omvårdande roller. Själva lajvet ska utspela sig kring ett politiskt laddat vårblot och ännu har jag ingen direkt karaktärsidé även om jag tror att jag vill fokusera på något mindre civilicerat. Kanske någon som utmanar bilden av "den ädle vilden"? 300-350 kr har de beräknat att det ska kosta och då ingår mat.
http://barbaricumlajv.co.nf/

Hemkomsten
Jag är nästan helt säker på att jag vill åka på Krigshjärtalajvet Hemkomsten som preliminärbokat helgen 6-8 juni 2014. Platsen är en lajvby nära Skillingaryd i småland. Fokus för lajvet är en Skaegisk ätt, tänk vikingar, som återvänder till en by de förut bott i efter att det ockuperande Cordovska folket dragit sig tillbaka. Dock upptäcker de väl där att andra Skaegier anser sig ha rätt till deras mark.
Jag är sugen på att spela en Sköldmö i ett sköldlag med andra kvinnliga lajvare. Hittils har jag bara en till så vi behöver bli fler. Rollen är en av de som återvänder och jag tänker mig att hon vid återvändandet upptäcker att hennes make, som hon trodde var död, är väldigt mycket i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar