onsdag 17 oktober 2012

Tyngden av ägodelar.

Anser du själv att du har du för många saker?

  • Har du så många saker att vissa av sakerna får lida för det genom att de används mer sällan och slits av att ligga under andra saker eller för att de förvaras på ett sätt som inte är bra för dem? 
  • Har du ägodelar som du aldrig använder för att du glömt bort att du äger dem? 
  • Är det för svårt att ta fram en del av dina ägodelar då de förvaras bakom eller under andra ägodelar?
  • Har du fått ohyra bland dina kläder för att de ligger för tätt packade?
  • Ohyra i din mat för att den är känsligt förpackad och inte används upp inom avsedd tid?
  • Svårt att frosta av och städa din frys, kanske till och med lite svårt att stänga dörren om du väl öppnar den?
  • Trillar det ofta ut mat ur kylskåp eller skafferi när du haft dörren öppen?
  • Flyttas föremål runt från plats till plats, exempelvis vid städning, för att de inte egentligen har en egen plats som de bor på?
  • Måste du alltid röja av köksbordet innan du kan sitta vid det och äta mat?
  • Måste du alltid röja av soffan innan du kan sätta dig ner och umgås eller se på TV?
  • Måste du ofta röja av sängen för att kunna gå och lägga dig?
Jag har både ägt för mycket saker i mitt liv och ägt för lite saker. Jag har samlat på mig många begagnade föremål, både för att jag tyckte att de var fina, de var billiga eller för att jag skulle använda dem på ett lajv eller sy om eller bygga om dem.
När jag flyttade till stockholm gjorde jag det främst med en väska och två IKEA-kassar. När jag flyttade neråt landet igen var det med en ryggsäck, två IKEA-kassar och en glasburk med tre fiskar i. Men då hämtade vi vid ett senare tillfälle en majoritet av mina ägodelar från rummet där jag hade bott den sista tiden. Nu har jag bott i samma lägenhet i tio år. Tidvis har jag känt att det aldrig blir städat, även om vi har städat. De senaste åren är det dock mycket bättre. Vi har förvisso fortfarande en bohemisk stil (det har blivit så) men nu, efter mycket jobb från min sida, har de flesta saker ett hem som båda vi vuxna känner till, därmed kan vi hjälpa varandra att lägga undan saker. Nästa steg i detta har jag hållit på med ett bra jag. Jag gör mig av med sådant vi inte använder, eller använder för sällan för att motivera att vi behåller.
För att jag både vill ha golvyta åt barnen och åt min träning och för att jag vill ha utrymme att leva på. Till exempel viktiga papper ska gå snabbt att ta fram, liksom laddade batterier.

Jag har någon sorts konsumtionskritik som går i bakhuvudet på mig när jag rensar bland ägodelarna. Att istället för att ett föremål ska ligga obrukat hemma hos mig, i min privata lägenhet, så ska det ut och brukas av någon. Jag skänker till privatpersoner jag kommer i kontakt med via FB. Till stadsmissionens butiker. 

Men det tar tid. Efter en stund rensande och beslutsfattande är jag ofta helt slut och sitter och stirrar tomt framför mig en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar