söndag 14 oktober 2012

Bagels


Ett av lördagens tre bakprojekt var Bagels. Jag använde mig av Leila Lindholms bagelrecept som ni kan hitta här:

http://www.recept.nu/leila_lindholm/frukost_och_brunch/mjol/bagels/

Bagels formas, jäses och kokas sedan 2-3 minuter per sida så som ni kan se på bilderna innan de gräddas i ugnen. När de har kokats stod det i receptet att de skuylle få torka lite på en rek kökshanduk. Jag råkade lägga en av kökshandukarna lite för nära lågan på vår gasspis. Gör inte det. Stäng inte heller ugnsluckan genom att ta tag i ovankanten med handflatan. Då bränner ni er.
Vi avnjöt de nybakta bagelsen till lunch med lite olika pålägg. Ekologisk Bregott, rökt kalkon, Philadephiaost, ekologisk Västan-ost, apelsinmarmelad och rökt lax stod framdukat på bordet i vardagsrummet.
Jag kan definitivt tänka mig att för att göra bagels igen. Efteråt blev jag rätt så trött och tog en rejäl tupplur på maten. Att inte dricka kaffe och dessutom att missa att dricka te verkar ha den effekten på mig lugna dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar