onsdag 26 september 2012

Genomgång kost och träning

Jag löptränar. Just nu med hjälp av Runkeepers Beginner 5K Training plan som den heter. Jag är väl förvisso ingen nybörjare längre, men träningsprogrammet lovar även att förbättra även min min tid på fem kilometer. I helgen beställde jag även ett hopprep och en chin up-bar som jag ska sätta upp i en dörröppning inomhus. Dörrtrapetsen som redskapet heter fick jag tips om från min vän Robin. Hopprepet ska jag ha för att kunna hålla mig aktiv när barnen leker på gården. Jag har även en balansboll hemma och en (1) hantel med variabla vikter. Mina träningsmål är därmed:


  • Genomföra Runkeeper Beginner 5K med tre löppass i veckan.
  • Köra den bålstabiliserande övningen "Plankan" minst en gång om dagen.
  • Lära mig hoppa hopprep
  • Klara av att göra en chin up.


Därtill har jag även några mål vad gäller mat och näring som jag skulle kunna förenkla och sammanfatta på följande vis.

  • Undvika tillsatt socker. Även låta bli att sockra själv. Hålla kakor, efterättspajer, fikabröd främst till helgen och när jag blir bjuden.
  • Ingen läsk.
  • Grönsaker till varje måltid.
  • Planera mina måltider i förväg, se till att även äta mellanmål.
  • Ha alternativa snacks hemma. Nötter, russin, riskakor, jordnötssmör.
  • Lära mig laga många nya maträtter för att hitta nya favoriter.
  • Äta frukt varje dag. Både hel frukt och i smoothies.
Dessa har jag redan börjat med och jag kan säga att min mage tackar mig. Jag helammar min yngsta dotter och behöver få i min tillräckligt många kalorier om dagen för att inte min mjölkproduktion ska minska. Det här är olika mödrar olika känsliga för, men för min minskar mjölktillgången både om jag äter för lite totalt och för lite kolhydrater.

Ytterligare en del för att kunna förbättra mina träningsresultat är att sova mer, gärna sju timmar per natt eller mer. Målet är att gå i säng mellan 22 och 23, jag vaknar ca 7:30 och lämnar sängen strax innan åtta. Under sömnen återhämtar jag mig och drar nytta av träningen och blir utvilad så att jag orkar träna.

1 kommentar:

  1. Så inspirerande du är - klar och tydlig. Det låter som att du tveklöst kommer att uppnå det du tar dig för. Härligt!

    SvaraRadera