söndag 24 juni 2012

Stinsen Sightseeing - ett sätt att se min stad.

För ett tag sedan lade jag märke till att det stod ett litet rött tåg på Gustav Adolfs torg. Tåget påminde om de små turisttåg jag åkt i som barn i bland annat Bulgarien. Dessa tåg tillhörde Stinsen Sightseeing och då min yngsta syster är på besök bestämde vi oss för att åka ett varv.

Lilla CC, åtta veckor gammal, fick bäras i vår lånade sele från Ergo och treåriga BB fick gå själv. Väl framme vid Gustav Adolfs torg upptäckte BB att Greenpeace fanns på plats, med en stor uppblåst isbjörn och en människa i en isbjörnsdräkt. Först utropade hon att hon ville krama isbjörnen, men när vi väl kom fram var det inte längre aktuellt oavsett hur snälla kvinnorna som arbetade med kampanjen var.


Att åka med Stinsens minitåg kostar 90 kr per person för oss vuxna och precis som jag trodde fanns det ingenstans att göra av en eventuell barnvagn. Båda barnen var yngre än 4 och åkte gratis. Turen tog 35 minuter och var något skumpig. Jag själv hade väldigt roligt, kanske till och med roligare än BB, när jag återupplevde barndomens minitågsutflykter i östeuropa i min "nya" hemstad.


Efter tågfärden gick vi och köpte godis i en av Göteborgs största godisaffärer, varpå min lillasyster utbrast att hon äntligen var just ett "barn i en godisaffär". Det har varit roligt att åka på utflykt med min lillasyster då hon hjälper mig att inse att det är rätt häftigt att jag nuförtiden rör mig vant genom storstan. Att jag bor i en storstad. Med stora hus och ett komplicerat kollektivtrafiknät. Efter att ha ätit återvände vi hem för en kväll som jag spenderade ammandes framför TV:n innan barnen nattades. Hälsomässigt verkar jag ha återhämtat mig från mjölkstockningen, men istället kittlar det i halsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar