måndag 13 december 2010

Julshopping efter bomben

Idag har jag hunnit med lite julklappsinköp till sambon och min familj. Jag var i gallerian Nordstan i centrala Göteborg. Jag befinner mig i en butik i källarplan när jag finner mig stå och tänka.

Om det small nu skulle det antagligen smälla på entreplan. Då klarar jag mig bra. 
Jag tittar på mina påsar med julklappar. Fortsätter tänka.

Fast då får jag släppa dessa. Jag är ju sjukvårdspersonal. Självklart skulle jag få hjälpa sårade.
En bild av en katastrofsituation  i Nordstan, blödande människor på golvet, blixtrade förbi min egen blick. Men jag var inte rädd. Jag repterade i huvudet vad jag lärt mig på Röda Korsets Första Hjälpen kurs. Mer än så kan jag inte göra.

När jag kom ut från shoppingcentrat, ut i friska luften i Brunnsparken drog jag ändå en suck av lättnad. Gjorde den strategiska bedömningen att shoppingstråket framför mig antagligen också var ett utmärkt mål för en terrorbombning. Och valde ändå att gå den vägen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar