torsdag 6 maj 2010

Mjölkfritt dag 3

Igår kväll gjorde jag en mjölkfri smoothie på färsk ananas, två bananer och en dl frysta blåbär. Jag spädde den med vatten och tillsatte en matsked linfröolja. Denna intogs sedan i badkaret och den var även populär hos dottern. Bra det där, att äta blåbärsprodukter redan placerad i badkaret.

Frukost: Gjorde en ny omgång fruktsmoothie till frukost så nu har jag plötsligt ätit en massa frukt. Drack kaffe med havremjölk och åt lite lepinebröd med Becel.

Lunch: Åt denna måltid på öppna förskolan då dom hade matlag och haft vissa avhopp så att det fanns mat över till oss andra. Det var pastasallad med kyckling och speciellt kycklingen var väldigt god. Till det vatten, men även ett glas Pommac som någon av mammorna hade köpt för att fira att Öppnis är tillbaka i sina vanliga lokaler.

Handlade på vägen hem och skaffade mer havremjölk samt något som kallade "i mat" som var som en havrebaserad matlagningsgrädde. Tänkte att jag skulle ha den i köttfärsåsen ikväll.

Vad som händer resten av dagen är inte avgjort än. Blev tillfrågad om jag ville löpträna men är ensam med dottern till ikväll så det får bli en annan gång.

Uppdaterat: 23.09

Gick till Café Talang (http://talang.se/) och pratade med Siri som jobbar där om vad jag kunde äta för något efter att ha förklarat läget. Hon läste igenom innehållsförteckningen för deras bröd och fann att ljus baguette var mjölkfri, använde ett matfett anpassat för veganer och fyllde baguetten med sallad, tomat, majonäs, räkor och skinka. Det var jättegott och det faktum att hon tog sig tiden för min skull betydde mycket. Till det köpte jag en halvliters cola, men den avslutade jag först nu till kvällsmaten.

Kvällsmat: Spaghetti och köttfärsås gjord på blandfärs stekt i rapsolja. Tillsatte rotselleri, köttbuljong från tärning, burktomater, soja, riven och hackad vitlök, nymald svartpeppar, hemodlad basilika och redde den men vetemjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar