lördag 21 november 2009

Löparskor

Jag har börjat löpträna. Än så länge har jag hållit på en vecka, fem  gånger har jag kommit ut och tre av de gångerna har jag sprungit mellan 2,5 och 2,8 km. Eller sprungit och sprungit. Varvat att sprunga 60 sekunder, gå 90 sek osv så som jag ska göra enligt mitt nybörjatprogram
Problemet som uppstod sedan var att jag fick fruktansvärt ont på insidan av knäna. Det var illa redan efter löpass fyra så då vilade jag två dagar och sedan gav jag mig ut iden. Efteråt gjorde det jätteont igen.
Jag googlade smärtan. Tydligen är det rätt vanligt och beror på olika orsaker som det att jag är nybörjare, att jag har breda höfter och att jag pronerar.
Så idag åkte hela familjen in till Lilla Bommen och besökte Löplabbet som ligger där. Tom tittade på hur jag belastade mina fötter, samt filmade hur jag satte ner fötterna när jag sprang på ett löpband. Jag fick själv titta på mina fötter och det så verkligen hemskt ut! Inte konstigt att jag hade haft så ont. Speciellt vänster fot, där sprang jag nästan på insidan av foten.
Fick prova flera olika stabila skor och fastnade till slut för en Nike-sko med mycket dämpning och stabilitet. Den var rätt så dyr men jag fick den i tidig födelsedagspresent/julklapp av Jonny och blev jätteglad. Så nu kan jag fortsätta löpträna.
Idag var egentligen en löpdag, men då knäna gjorde jätteont efter shoppingturen så ska jag vila ikväll och imorgon ska jag promenera med de nya skorna till babysimmet.
Om de skulle spricka eller gå sönder de närmaste veckorna var det bara att komma in och få nya och var dom konstigt slitna kunde man få tillbaka en del av kostnaden för skorna upp till ett halvår efter köp. Så det är ett kvitto som måste hållas reda på.

Jag lajvade igår så idag har jag varit väldigt trött på det där sömniga sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar